Rozhovor s typoložkou barev: Jana Hejmalová a metoda Absolute Color System

Na typoložku Janu Hejmalovou jsem narazila úplnou náhodou už před delší dobou, kdy mi o ní psala jedna čtenářka. Našla její blog a zaujalo ji, že pracuje se systémem Absolute Color System (ACS) Imogen Lamport. Nevěnovala jsem Janě moc pozornost, protože se ukázalo, že je to začínající typoložka a já jsem si řekla, že si počkám, jestli se ke mě její práce dostane až na základě zkušeností jejích zákaznic.

O něco později se ke mě Jana opravdu dostala znovu, když ji jedna z mých čtenářek zmínila v komentářích. To už mě zaujala o něco víc. Byla jsem tehdy zvědavá, jak se dostala ke kurzu přímo u samotné Imogen. Na to se mi ozvala přímo Jana. Začaly jsme si spolu psát, rozebírat barevnou typologii a vizáž celkově a mě se její přístup k barvám, stylu a módě líbil víc a víc.

Shodou náhod se mi ve stejnou dobu ozvala další čtenářka, která už byla na několika konzultacích u jiných typoložek, a stále cítila, že nedostala ty správné odpovědi na svoje otázky. Patří totiž mezi ženy, které se zařazují opravdu špatně. Napsala mi, že objevila Janu Hejmalovou, byla u ní na konzultaci a odešla naprosto nadšená. Poprvé v životě měla pocit, že je to konečně „ono“. Proto se rozhodla, že mi napíše, aby mi ji doporučila. To už jsem si říkala, že je to snad osud, že se ke mě Jana pořád tak vrací. 🙂

Vzhledem k tomu, že jsem mohla nahlédnout trošku do Janiné práce, protože daná čtenářka, která ji navšívila, se mnou byla dřív v kontaktu a viděla jsem hodně jejích fotek, získala si Jana celkem moji důvěru. Navíc jsem se opravdu hodně ztotožnila s jejími názory, které mi psala v mailech.

Dnes vám tedy přináším rozhovor, který jsem s Janou o barevné typologii udělala. Třeba vám přinese odpovědi na některé vaše otázky.

Jana Hejmalová o barevné typologii

Typoložka Jana Hejmalová

Jani, jak ses k praxi v oblasti barevné typologie dostala a proč sis vybrala právě systém ACS Imogen Lamport?

O praxi barevné typologie jsem začala uvažovat v okamžiku, kdy jsem sama absolvovala určení barevného typu. Už v momentě, kdy jsme se s manželem potkali na parkovišti, jsem mu říkala, že se tím jednou budu živit. Měla jsem opravdu intenzivní pocit, že bych to měla právě já zkusit. Nejsem zrovna typ člověka, který by riskoval a pustil se do nejistého podnikání, ale ten pocit byl silnější než strach. To bylo zhruba před 4-5 lety. Zanedlouho poté jsem ale podruhé otěhotněla a nechtěla jsem rozjíždět podnikání s novorozenětem a dvouleťákem k tomu. V mezičase jsem se alespoň vzdělávala v dostupné teorii a zkoušela jsem sama pro sebe odhadovat barevnost lidí v mém okolí.

K Imogen mě přivedla, jak už to, tak bývá, souhra okolností. Velmi kladně ji hodnotila jedna naše známá stylistka. Musím se ale přiznat, že můj první dojem nebyl jednoznačně nadšený. V dnešní době nám spousta lidí vnucuje nejrůznější produkty pochybné kvality, a proto i já jsem byla obezřetná. Říkala jsem si, že už to Imogen možná moc komplikuje a nebyla jsem si jistá, zda to není jen samoúčelný marketingový tah. Důvodem, proč jsem začala podrobněji studovat její stránky byl fakt, že se dokázala velmi úspěšně odbarvit z černé barvy na blond. Já sama jsem měla s barvou, která mi byla na konzultaci doporučena problém. Bylo mi doporučeno barvit se barvou tmavosti 7 se studenými pigmenty, ale ta se mi neustále vymývala do tepla a na vlasech působila těžce. Připadala jsem si usedle. Víte, ono, pokud jste studený typ a potřebujete světlejší barvu, než je černá, pak sáhnout po jakékoliv permanentní barvě je vždy nešťastné rozhodnutí. Řešením je v těchto případech demi permanentní barva a úspěšné barvení s ní (aby výsledek nebyl moc tmavý) má svá specifika, o kterých se v tento moment nebudu rozepisovat. Nicméně tyto informace jsou samozřejmě součástí konzultace. Druhým řešením (jako v mém případě) je studená blond a rozhodnutí, zda po ní sáhnout nebo ne je velm specifické a liší se i v rámci jednoho typu. Toto byl důvod, proč jsem se rozhodla absolvovat tréning právě u Imogen. Říkala jsem si: „Ta ženská fakt rozumí barvení vlasů a když rozumí tomu, tak i na tom jejím systému asi něco bude“.

Proč si myslíš, že je důležité, aby se ženy naučily pracovat s barvami?

Barvy jsou obecně velmi podceňovanou součástí oděvu a vizáže. Mohla bych se velmi dlouze rozepsat o tom, jak špatné barvy zvýrazní vrásky, akné i kruhy pod očima. Anebo o tom jak bledou a nezdravou pleť umí vykouzlit. Tohle je opravdu nejlepší zažít a vidět během barevného testu. Dalším důvodem je samozřejmě logicky sestavený a dobře kombinovatelný šatník. Mám zkušenost (jak svoji vlastní, tak mých klientek), že pokud žena nepracuje vědomě se svojí barevností, usídlí se jí v šatníku kusy, které nebude mít s čím kombinovat, a budou jive skříni zbytečně zabírat místo.

Druhou možností je, že se ženy „pro jistotu“ do nákupu barevného oblečení ani nepouští a nosí jen neutrální barvy, což je škoda. V neposlední řadě při práci s barevnicí budete schopny vytvořit kombinace, které by vás samotnou třeba nenapadly.

Co tě na praxi nejvíc baví?

To, když těm ženám pomůžu. On totiž pocit, kdy se cítíte dobře a v pohodě sami se sebou, se promítne ve všech oblastech života. Netvrdím samozřejmě, že test barevné typologie je lékem na všechno, ale jedním z krůčků na cestě k vnitřní vyrovnanosti a zdravému sebevědomí určitě je. Samozřejmě to není pouze jediný aspekt, který mě na této práci baví, ale domnívám se, že toto je klíčové v každé profesi. Je velký rozdíl v tom, jestli práci, kterou děláte, děláte proto, že vám dává smysl, anebo pro peníze. Je to z vás cítit.

Podle čeho by si ženy měly vybírat typoložku, aby byly opravdu spokojené?

No tak to je zlatá otázka. Vezmu to nejdřív objektivně. Samozřejmě záleží na systému, se kterým typoložka pracuje. Velmi brzy jsem poznala, proč je 18 typů vlastně potřeba. Existují tlumené jarní typy (ano, je jich víc), pro které je podzimní paleta už moc těžká, ale jarní zase příliš jásavá. Existují tlumené zimní typy. Já osobně mám i pozitivní zkušenost s rozdělením studeného léta na jasnější a tlumenější podtyp atd. Hrozně důležitá věc je také barevnice. Měla by být dostatečně flexibilní a obsahovat jak tmavší nebo světlejší, tak jasnější nebo třeba i středně tmavé barvy v rámci vašeho typu. Pokud barevnice nebude dostatečně flexibilní, v obchodě si nevyberete. Barevnice je zároveň nástroj k tomu, abyste udrželi mantinely vašeho typu. Pokud tedy typoložka používá některý z rozšiřujících systémů (nemyslím nutně ACS), pak je to dobré znamení. Druhou věc, kterou dobrá typoložka potřebuje, je nadaní a dobrý instinkt. Například dnes jsem měla na testu mladou ženu, která má vlasy tmavosti 5 až 6, což je obvykle indikace k testování ve tmavé polovině. Když jsem se na ni ale podívala jako na celek, říkala jsem si: „Toto ale není žádný ze zimních typů, musím testovat ve světlé polovině“. Že se jednalo o správné rozhodnutí, jsem si ověřila při výběru ideálních barev. Kdybych zvolila špatnou barevnici, měla bych potíž je vybrat. A v tomto konkrétním případě to nakonec ani nebyly ty nejtmavší. Kdybych testovala ve tmavé polovině, a navíc nepoužila kontrolní mechanismy, určila bych špatně a ani propracovaný systém by to nezachránil. Samozřejmě je těžké poznat talent na dálku. Dobrým vodítkem jsou reference žen, které u dané typoložky byly, a po změnách v šatníku vypadají a cítí se výborně. Dalším vodítkem je úroveň webu a blogu, to je v dnešní době naše vizitka.
V neposlední řadě vám musí být typoložka sympatická. Žádný člověk na světě není sympatický všem. Už na přednáškách z psychologie nám říkali, že dospělý člověk rozumí tomu, že ho nemohou mít rádi všichni.

Co všechno se ženy na tvé konzultaci dozvědí?

Začínám barevným testem. Po tom, co určíme barevný typ, vybereme 10–15 ideálních barev z barevnice, což je velmi individuální. Věnujeme se jak barvám z barevného kola, tak neutrálům. Potom následuje určení barvy na vlasy (vždy se snažím poradit i s tím, jak kýžené barvy dosáhnout), určení barevného a tmavostního kontrastu a ideální tmavosti. Všechny tyto informace jsou totiž klíčem k tomu, jak by daná žena měla barvy kombinovat. V této části tedy plynule přecházím k práci s barevnicí a ukazuju klientce různé barevné kombinace. Vypozorovala jsem, že toto je velmi oblíbená část konzultace. Dále probereme vhodné barvy pro líčení, šperky a na co se zaměřit při výběru vzorů. Nakonec probereme stárnutí a klientce vysvětlím, jakým způsobem se bude její barevný typ v budoucnu měnit. I toto je totiž individuální záležitost.

publicinsta.com

Bývají ženy, které tě navštíví, z výsledku konzultace překvapené? Nebo si jen často potvrdí to, co samy tušily? Jakých chyb se třeba ženy nejčastěji dopouští při domácím samourčování?

Já sama mám vystudovaný výtvarný obor v rámci Masarykovy Univerzity a spousta mých kamarádů a známých je tedy přirozeně z okruhu lidí, kteří mají výtvarný talent, nadání a cit pro barvy. Na začátku mého testování jsem nabídla konzultaci zdarma všem svým přátelům a vždycky jsem si říkala: „Jano, tahle holka má určitě všechno v malíku, ty jí asi neřekneš nic nového“. Byla jsem překvapená, že tomu tak není. Platí tady staré dobré konstatování, že sám sebe člověk objektivně neposoudí. Velmi rychle jsem vypozorovala, že instinkt, co se týče primární barevné vlastnosti funguje snad u každé ženy. Proto velmi naslouchám tomu, co mi říkají a beru to vážně. Co se ale týče sekundární a terciální barevné vlastnosti, tam se do toho naopak snad každý zamotá.

Minulý týden jsem měla na testu kamarádku, která je primárně tlumená. Tuto vlastnost dobře vytušila, ale byla přesvědčená o tom, že je studená. Barevný test prokázal opak. Když v zrcadle viděla svoji teplou barevnost byla překvapená. Další překvapení přišlo v okamžiku, kdy jsme hledaly ideální barvy. Ukázalo se, že některé z nich v šatníku má a jsou to dokonce její oblíbené. Zmatení pramenilo z toho, že je mylně považovala za studené. Přitom to byly teplé odstíny tlumených barev. Kombinovala je tedy často se studenými barvami, ve kterých vypadá bledě. Spoustu další barev z její palety naopak nikdy nenosila, protože by ji nenapadlo po nich sáhnout (za čímž stála její domněnka o studené barevnosti, nikoliv to, že by se jí barvy nelíbily).

A takových příběhů bych mohla napsat hodně. Domnívám se, že právě toto je důvod, proč při výběru a kombinování barev selháváme. Vypozorujeme super odstín, ale špatně rozklíčujeme jeho vlastnosti. Samourčování doma je velmi ošemetná věc a toto téma by vydalo na samostatný článek. Pokud bych měla zmínit jen jednu radu, řekla bych: „Věřte svojí intuici a moc nespekulujte, zapojte srdce a ne mozek. Nevěřte instantním návodům.“


Jsou podle tebe barvy to nejdůležitější, co ovlivňuje náš vzhled?

Barvy jsou důležité, ale ne to nejdůležitější. S nadsázkou lze říct, že svatou trojící v této branži je kombinace: barva, střih a styl. Ani jedna složka není nadřazená či podřazená a moje zkušenost je taková, že je potřeba pracovat se všemi 3 současně. Když si vybírám nový kus do šatníku, určitě přejdu všechny kusy v teplých barvách, o těch ani neuvažuju. U studených vyhodnotím nejdřív střih a styl. Pokud by daný oděv měl ideální barevnost, ale střih a styl, ve kterém bych se necítila dobře, nekoupím ho. Pokud střih a styl sedí, zhodnotím, jestli se barevně pohybuju v rámci své barevnice a zvážím také to, jak ho budu kombinovat se zbytkem šatníku. Pokud by barevnice nebyla dostatečně flexibilní, vůbec bych si v obchodech nevybrala. Nebo bych časem začala ujíždět mimo můj barevný typ a výsledkem by byl opět nesnadno kombinovatelný šatník.


Pracuješ při konzultacích nějak s barevnými preferencemi svých zákaznic? Lze nějak řešit třeba to, že má tlumený typ zálibu spíš ve výrazných aktivních nebo sytých barvách?

Určitě, právě tohoto tématu jsem se nedávno poprvé dotkla v jednom z mých článků a rozhodně to nebylo naposledy. Je to mimochodem další z důvodů, proč jsem se rozhodla pro ACS. Imogen totiž klade osobnost klienta na první místo. Líbí se mi, jak říká: „Oni ta pravidla stejně poruší, naučme je porušovat je tím nejslušivějším způsobem“. Určitě to ale nebylo tak, že bych tento přístup přejala během tréningu. Naopak, od začátku mi bylo jasné, že tento problém musím v praxi nějak řešit. Jsem ráda, že mi ACS systém nabídl elegantní řešení. Tím, že jsou barevnice ACS velmi flexibilní, lze barvy kombinovat jak aktivním, tak klidnějším, nebo naopak jemnějším a ženským způsobem, a přitom pořád zůstat v rámci barevnice. Nejdůležitější je samozřejmě upřímnost klienta. Pokud se vám „vaše“ barvy nelíbí, řekněte to. Společně s typoložkou pak můžete najít řešení.

Mnohé ženy se bojí, že je barevná typologie bude omezovat při výběru oblečení. Vnímají ji jako nějaký „diktát“, který jim zakáže nosit oblíbené barvy. Jak se k tomuto názoru stavíš ty?

Myslím, že moje předcházející odpovědi už se této otázky dotkly. Jedná se o velmi zakořeněný předsudek, který patrně vznikl v době dělení na 4 roční období. Každá barevnice ACS obsahuje 52 barev v pro vás vhodných odstínech, takže je z čeho vybírat. Naopak mám zkušenost, že lidé, kteří se svou barevností nepracují, protože nechtějí být omezováni, nosí obvykle jen velmi omezené množství barev a připravují se o mnoho možností.

Jaké jsou tvoje plány a vize do budoucna?

Dalším logickým krokem je rozšířit moje služby i o konzultace typu postavy a stylu. Z hlediska čtenářské obce blogu se můžete těšit na více článků z oblasti kombinování barev, které jsou spojené s tématy barevného a tmavostního kontrastu. Oba dva druhy kontrastů společně s ideální tmavostí jsou klíčem k opravdu dobře kombinovatelnému šatníku, dokonalému outfitu a pocitu harmonie. V našich končinách, pokud vím, na toto téma příliš mnoho článků zatím publikováno nebylo, takže ten, kdo třeba neovládá angličtinu nebo se mu nechtělo číst přímo z blogu Imogen, měl doposud smůlu. Domnívám se, že je to zajímavé i pro ženy, které na konzultaci už byly, ale pořád jim kombinování úplně stoprocentně nejde. A samozřejmě i pro ty, kteří chtějí pravidla porušovat, protože článků na toto téma bude také přibývat. Další směr, který bych ráda začala do článků začleňovat, jsou trendy a pokud to bude možné, pak tipy na to, jak daný trend nosit, pokud to není zrovna váš ideál. Víte ono v některém případě je lepší si danou věc úplně odpustit, ale v jiném se s tím dá klidně pracovat. Každopádně zde platí staré známé: „nic se nemá přehánět. “ Pokud budete trendy slepě kopírovat, ztratíte osobitost. Pokud je ale budete naopak ignorovat, zamrznete v době. Do budoucna mám pak v plánu i další rozšíření služeb, ale to je opravu daleká budoucnost.

Jana Hejmalová
perfektnistyl.cz

Děkuju Janě za skvělý rozhovor. Zároveň bych jí ráda popřála do budoucna úspěch v oboru, spoustu spokojených klientek a hlavně to, aby ji to pořád tak bavilo jako teď.

Máte na Janu nějaké dotazy? Líbil se vám rozhovor s ní? Ptejte se na cokoliv v komentářích, ráda Janě vaše dotazy předám.

A už teď vám můžu slíbit, že to není naposledy, co o Janě píšu. Těšte se… 🙂

4 Replies to “Rozhovor s typoložkou barev: Jana Hejmalová a metoda Absolute Color System”

  1. Doporučuji Blanku Winterovou, má cit vidět drobnosti, i tu nepatrnou změnu ve vás, to jak se sama na sebe podíváte, když si oblečete kožené sako nebo džínovou bundu, buď vás to rozzáří nebo srazí.. Díky ní jsem zjistila, že barevnice je mi celkem na nic, přestože na ní jsou barvy, které sice ladí s mým tělem, ale už ne s mou duší, s mým temperamentem. V růžové jsem moc infantilní, v hnědé ušlápnutá, fialová je na mě moc direktivní, zelená mě dusí, vzory obecně mě upozaďují. To je důvod, proč se mnoho žen ani „ve svých barvách z barevnice“ necítí dobře.

    1. Kazdopadne kazda dobra typolozka pracuje s osobnosti a byva to jeden z hlavnich aspektu konzultace. Pokud je nekdo primarne chladny typ, tak mh teple barvy nebudou sluset, i kdyby sebevic odpovidaly jeho povaze a temperamentu. Ovsem jinak se da pracovat s ledascim. Pokud svetly typ preferuje prakticnost, muze ho typolozka naucit, jak nosit spis stredne tmave barvy. Tihne-li tlumeny typ k vyraznym barvam, muze mu typolozka pomoci vytvorit zivejsi barevne kombinace z jeho palety. Sama Jana v rozhovoru uvedla, ze je potreba, aby klient v tomto ohledu byl uprimny.
      A stejne je to i se vzory. Opet jsou dulezite osobni preference a dobra typolozka dokaze najit soulad mezi osobnosti a barevnou paletou.

      Kazdopadne dekuji za tip a reference. 😉

  2. Ahoj! Tenhle rozhovor jsem přečetla jedním dechem, a stejně teď hltám blog paní Hejmalové. Jen jednu informaci nemůžu najít, a to, ve kterém městě má paní Jana Hejmalová svoje studio 🙂 Jak víš, tak před více než rokem jsem byla na své první konzultaci u paní Jitky Strnadové v Brně (z dnešního pohledu bych to hodnotila jako „stručný úvod do světa barevné typologie pro začátečníky“), a teď bych se ráda posunula dál. Nadchlo mě, že paní Jana pracuje i s kontrasty, a řeší při výběru barev i osobnost klientky. Tak by mě jen zajímalo, jestli mám k paní Janě blíž, než k Beátě Oravcové do Žiliny 🙂

    1. Jana sidli kousicek od Brna, takze urcote je to bliz nez k Beate. A muzu prozradit, ze uz brzy vam priblizim, jak konzultace u Jany probiha. 😉

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

wp-puzzle.com logo

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..