Myslíte, že na našem vzhledu nezáleží a důležité je jen to, co máme uvnitř? A co když vám řeknu, že náš vzhled může zásadně ovlivnit náš život? Možná si řeknete, že jsem blázen. Třeba si i budete myslet, že je tohle jeden z dalších plytkých článků, které se vás budou snažit přesvědčit, abyste o sebe začala pečovat. Jenže tohle je článek, který vám na skutečných příkladech ze života ukáže, že je důležitý nejen vzhled sám o sobě, ale také to, co přesně náš vzhled sděluje našemu okolí. A proč je tak jednoduché, (ano, je to velmi jednoduché!) aby ovlivnil náš život. To, co máme uvnitř, je rozhodně důležité. Ale žijeme v uspěchané době a ne vždy dostaneme prostor na to, abychom svoje nitro ukázali. Zevnějšek ale ukazujeme neustále.
Jsem úspěšná žena, která ví, co chce
Máte dobrou práci, jste inteligentní, empatická, soběstačná a dokázala jste si vytvořit život, jaký jste si vždy přála. Nebo se k tomu alespoň snažíte dopracovat. A říká tohle o vás i vaše oblečení?
Neúspěšný milostný příběh úspěšné ženy
Kdysi mě oslovil životní příběh jedné skvělé ženy. Stala se odborníkem v oboru, který vystudovala, vybudovala si vlastní úspěšnou firmu a měla jsem z ní vždy pocit, že dokáže vše, co si usmyslí. Byla to velmi silná a odhodlaná žena, která znala svoji hodnotu. Když se seznámila se svým budoucím manželem, přesně takhle se mu prezentovala. Viděl její firmu, odhodlání a mluvila s ním o všech cílech, kterých by v životě ráda dosáhla. Přesto všechno její muž čekal, že se z ní po svatbě stane klasická domácí hospodyňka, která se o něho bude starat a jejím jediným cílem bude teplo domácího krbu. A byl velmi překvapený, když se tak nestalo a dál věnovala energii i sobě a svému podnikání.
Často jsem si kladla otázku, jak se to mohlo stát. Proč měl tato očekávání, když ona vždy mluvila o úplně jiných věcech. A potom jsem se zamyslela nad tím, jak se tahle žena obléká. Protože byla vždy spíš intelektuální typ, měla pocit, že na zevnějšku příliš nesejde a příliš ho neřešila. Nosila džíny, tenisky a nějakou mikinu. A přesně takhle jí její muž poznal. V hospůdce u piva, v džínách a obyčejném tričku. Tedy v oblečení, které říkalo přesný opak toho, co o sobě prohlašovala tato žena, a jak vystupovala. Její manžel tak snadno mohl nabýt dojmu, že podle zevnějšku potkal prostě „normální holku“, která se o sebe příliš nezajímá. To mu imponovalo, protože přesně takovou hledal. Kdyby při jejich prvním setkání měla na sobě lodičky a hedvábnou blůzu, pravděpodobně by v ní tu úspěšnou podnikatelku, která nikdy nebude klasickou hospodyňkou, viděl snáz.

Chcete, aby vás lidé vnímali jako úspěšnou ženu? Musíte tak vypadat!
Zkuste si teď vybavit nějakou prototyp úspěšné ženy. Třeba i takovou znáte, nebo si vybavíte nějakou veřejně známou osobnost, kterou obdivujete. Jak vypadá? Pravděpodobně se stará o svůj zevnějšek. Protože taková žena má kromě úspěchu zřejmě i velkou sebeúctu. A žena se sebeúctou do sebe ráda investuje a ví, že si zaslouží vypadat dobře. A je pro ni důležité, aby ji tak vnímalo i okolí.
To, co říkáme, je jedna věc. To, jak působíme, je věc druhá.
Nemůžeme být pro okolí autentičtí, když se rozchází to, co říkáme, a jak působíme. Představte si ženu, která se jde ucházet o pozici účetní. Na pohovor se sice patřičně slušně oblékne, ale nevyžehlí si košili, protože jí to nepřijde důležité. Její budoucí zaměstnavatel očekává od účetní především pečlivost a smysl pro detail. A tato žena na pohovoru říká, že je pečlivá a má smysl pro detail, ale bude jí to potenciální zaměstnavatel věřit, když před ním sedí ve zmuchlané košili? Není to náhodou tak, že by si člověk se smyslem pro detail všiml, že má košili zmačkanou?

Nikdy nepodceňujte sílu prvního dojmu
První dojem na své okolí uděláme během pár vteřin, kdy nás poprvé uvidí. Znáte tu scénu ze seriálu „Jak jsem poznal vaši matku“, kdy Barney vysvětluje, proč si na Halloween připravuje vždy dvě masky? Říká v ní, že chce mít šanci udělat podruhé první dojem na nejhezčí holku na party, kdyby mu to poprvé nevyšlo. V reálném životě to takhle ale nefunguje. Šanci na první dojem máme jen jednu. A pokud nás daní lidé nepoznají blíž, udělají si o nás obrázek pouze na základě toho, co vidí v těch prvním vteřinách.
Necháte se ovlivnit prvním dojmem?
Teď si představte, že potkáte muže ve svém věku, který oblečením i střihem vlasů vypadá jako vaši dávní spolužáci v deváté třídě. Tedy má na sobě oblečení, které na dálku křičí, že mu ho koupila máma. Budete mít chuť se s ním seznámit nějak blíž? Pravděpodobně ne. Možná, že kdybyste to udělala, zjistila byste, že je ten muž skvělý, ale dost možná vás ten první dojem odradí od toho, abyste mu vůbec dala šanci.
Stejně tak pokud ráda chodíte třeba do divadla nebo na koncerty vážné hudby a potkáte na svatbě svých známých muže, který tam klidně přišel v riflích a mikině. Budete od něho čekat, že vás rád a ochotně doprovodí na podobné akce?
Proto nikdy sílu prvního dojmu nepodceňujte.
Obléknout se dle očekávání nestačí
Mohlo by se zdát, že tedy vlastně stačí oblékat se jednoduše podle očekávání svého okolí. Když jdeme na pohovor, prostě se oblékneme formálně. Pokud jsme v nějaké vyšší pozici, oblékneme si byznys oblečení, které přeci k manažerkám patří. Jenže pokud to nejsme opravdu my, tak to bohužel nestačí.
Rozdíl mezi pohovorem a realitou
Když jsem odcházela na mateřskou, hledali jsme s mým nadřízeným za mě náhradu. Moje pozice toho obnášela hodně, ale mimo jiné jsem také komunikovala se zákazníky. Pracovala jsem v odvětví, kde se dělaly projekty za hodně peněz. Takže i když nebylo nutné chodit běžně do práce ve formálním oblečení, přesto jsem se snažila oblékat elegantně, abych mohla na klienty dobře zapůsobit v případě, že to bude potřeba.
Na pohovorech jsme si vybrali kandidátku, která se nám životopisem, zkušenostmi i svým projevem líbila. Měla na sobě oblečení, které se na pohovory běžně nosí. Tedy nějakou halenku a společenské kalhoty. Když jsme si ji pozvali podruhé, abychom doladili nějaké formální náležitosti před jejím nástupem, přišla „v civilu“. V ošoupaných džínách, botách, které nebyly zrovna dvakrát čisté, a v mikině. A my si to s ní rozmysleli. Protože jsme pochybovali o tom, že takový člověk dokáže dobře zapůsobit na zákazníka, když je jeho zevnějšek v reálu takto zanedbaný.

A z druhé stránky znám zase příběh dívky, která byla vyhlášenou reklamní textařkou. Ucházela se o pracovní místo ve velké reklamní agentuře a pro tuto pozici měla všechny předpoklady. Na pohovor ale přišla v klasickém kostýmku a kreativní ředitel agentury se rozhodl, že ji nepřijme, i když byl její životopis ukázkový. Z jejího oblečení měl totiž dojem, že není ani za mák kreativní, protože působila jako usedlá úřednice. A on hledal dívku, která bude mít nápady a bude tvůrčí. Ale v jeho očích vypadala jako pravý opak.
Váš osobní styl je jako otisk prstu
Proto je tak důležité, aby váš styl odpovídal vaší osobnosti. Abyste svým oblečením upřímně okolí sdělovala, jaká jste.
Já chci, aby o mě oblečení říkalo, že jsem osobitá, kreativní a zábavná holka s hlavou v oblacích, ale zároveň také inteligentní a cílevědomá žena s nohoma pevně na zemi. A s tímto vědomím si buduju svůj šatník i svůj styl. Protože to jsou vlastnosti, kterých si na sobě nejvíc cením a chci, abych ve svém okolí měla lidi, kteří si jich budou cenit také.

Pokud se o sebe staráme a snažíme se hezky oblékat, nejde o to, abychom se snažili být někým jiným. Smyslem je stát se tou nejlepší možnou verzí sebe samých.
Také proto vám vždy radím, abyste nejprve poznala samu sebe a dokázala říct, jaká vlastně jste, a jak chcete na své okolí působit. Abyste mohla být svá, pro okolí autentická a navíc se cítit skvěle. Pokud v tomto ohledu tápete a nevíte, jak si svůj osobní styl vytvořit, nevěšte hlavu. Já jsem si při hledání a tvorbě stylu také prošla dlouhou cestou a chvíli mi to trvalo. Tím si musí projít asi každý.
Život žijeme jen jednou. Chcete ho prožít co nejlépe? Možná je na čase, začít sama u sebe a u toho, jaké signály svým vzhledem okolí vysíláte. 🙂
Pokud máte pocit, že je článek přesně o vás a nevíte, co a jak, nebojte se. Všechno spolu můžeme v klidu probrat na konzultaci a najít spolu řešení, které vám bude maximálně vyhovovat.
Zdroj foto: Pinterest.com